Direktlänk till inlägg 16 februari 2014

Resan mot Udon Thani som ligger i Nordöstra Thailand

Av Britt-Marie E - 16 februari 2014 12:43

Vi tog tåget från Chiang Mai ca. 40 mil söderut. Full service med fika och mat på tåget. Vacker utsikt, först över bergen, sedan blev det  slättland med frodiga risfält m m.

Många bor i små hyddor i naturen.

Lite hopplockade jordbruksbilar kör omkring.

Hur mycket risfält som helst. Thailand är det land som exporterar mest ris. Dom äter också otroligt mycket ris själva.

Vi tog in på ett bättre hotell när vi kommit fram till denna stad som heter Phitsamulok. ca 100.000 invånare. Vi fick ett rum på 11 våningen med en härlig utsikt. Fullmåne över staden.

Gick in till ett tempel i närheten där denna höna med ungar låg mitt i infarten.

Nästa morgon tog vi bussen ca 40 mil österut till Udon Thani. Här är naturen betydligt torrare. Jorden är inte lika bördig här, därför är det den fattigaste delen i Thailand.

Från bussen åkte vi med denna tuktuk till hotellet där vi nu bor i 4 dagar. När bussen anländer står det flera tuktukförare och vill skjutsa oss. Många kan inte engelska men till slut förstod en vart vi skulle. Han fick jobbet och dom andra skrek på honom när vi gav oss iväg, han såg stolt ut. Det var den enda som kunde lite engelska.

Anna

16 februari 2014 15:17

Fina vyer från tåget! Och kul med lite nya ställen nudå! Förstår att tuktuk-chaffisen var stolt att köra fina er :) kram!

Ankan

16 februari 2014 17:08

Vad fint med landsbygden. Vilken vacker och intensiv grön färg på risfälten. Tack för att vi får följa med på ett hörn! Här har helgen varit regnig, men idag gav vi oss ut en sväng på foto-café i Sandnes med en utställning av vackra bilder. Solen lyste en liten stund på eftermiddagen. Ha det så bra och njut av de dagar som återstår! Kram igen!