Direktlänk till inlägg 25 januari 2013

Resan till Chiang Mai

Av Britt-Marie E - 25 januari 2013 11:04

I onsdags startade vi 100-mila resan till Chiang Mai kl 8.00 Vi tog Songthaew till Rayong och därifrån buss ca 20 mil till Bankok,(vi tog en taxi mellan busstationen och järnvägsstation ca 1 mil, Bankok är stort)  väl framme vid ett-tiden bokade vi in natttåget till Chiang Mai som gick vid 18-tiden. Vi fick god tid på oss innan tåget gick. Vi hade tur som fick första klass sovvagn som betyder enkelt men eget rum, vi sov till och från under natten, ibland dunkade det kraftigt från rälsen. På morgonen stannade tåget, (orkade inte uppför ett berg) så det fick invänta ett extra lok som skjutsade på. Tåget bestod av 12 vagnar så det var långt. Väl framme och 4 timmar försenat anlände vi Chiang Mai station och tog en Songthaewe till hotellet. Skönt att vara framme !!!!! (Det är lätt att resa i Thailand, inga biljetter var köpta eller förbokade.)

På morgonen innan vi skulle fara satt en fågel utanför dörren och lät som en koltrast.

Busstationen i Rayong, vi åkte med en liten minibuss, men dom fungerar som vanliga bussar och stannar på vissa stationer, vi var ca 10 st i bussen.

Tågstationen är jättestor med massor av folk som ska till olika delar i landet, här var massor av skolungdomar som satt och väntade på golvet, Här åt vi och strosade runt några timmar i väntan på tåget.

Ulf gottade sig i alla tåg som kom och gick, en del är fräscha och andra förskräckliga.

Flickorna i Thailand kan också utbilda sig till militärer, här väntade massor på sitt tåg.

Åh, äntligen har vårat tåg kommit in, vid 17-tiden kunde vi stiga på och installera oss.

Här kopplar vi av med varsin bok och orangejuice gott!!!!

Vårat hotell det som vi bodde på förra året, är lugnt, och omgivet av fina träd.

Ett härligt återseende vid det stora templet, blir lika hänförd varje gång, över hur vackert det är.

Dom unga munkarna lär sig att hålla rent, det blir mycket lek med skum.

Visdomsord sitter på träden i tempelparken.

Dessa munkar är gjorda av vax, man bara väntade på att dom skulle röra på sig så verkliga såg dom ut.

Vacka Buddhastatyer finns överallt, det finns tempel överallt här i den gamla delen av Chiang Mai där vi bor.

Dessa fina drakar vaktar templen. En grön jadeknapp att gnugga på för att få lycka.  Nu väntas nya äventyr, vi stannar kvar här och gör korta turer till nästa måndag, sedan åker vi mer norrut. Tack för att ni tar del av våran resa! På återseende!!!

Ankan

25 januari 2013 16:58

Den lila tågvagnen matchar mammas klädsel för dagen perfekt! :) Och man förstår att pappa trivs när det finns en massa tåg att titta på. ;) Vad spännande med en sån lång tågresa och att ett extra lok fick putta på! :) Vad härligt det var att skypa med er idag. Världen känns så liten då när man kan titta in till varann! Tack för vackra bilder och att ni delar med er av era upplevelser! Love you

Karbenninggänget

27 januari 2013 20:33

Tack för fina bilder! Även Carro var med och kikade in en sväng idag och hon hälsar så mycket till er! Ha en fortsatt trevlig resa med nya äventyr!:)

Anna

29 januari 2013 07:14

Vi känner igen oss på många bilder och längtar tillbaka. Chiang Mai är verkligen mysigt! Spännande att få följa er norrut sedan. Kram!