Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Britt-Marie E - 10 februari 2013 09:27

På ringlande vägar upp och ner i bergen fortsatte vi vår färd mot Mae Salong som befolkas av kineser, p g a att de fick fly från Kina för att dom inte ville underordna sig komunismen. Här är dom bosatta sedan 50-talet. Man kan se att husen har kinesisk stil.

Otroligt vacker utsikt häruppe, massor av teodlingar.

Åkte in på teplantagen och där fick vi smaka på olika tesorter.

Här en teplantage på sluttningen. Detta år har varit ovantligt torrt. Men det ser frodigt ut ändå. Teerna skördas året runt. Prinsessan i Thailand sponsar detta projekt.

Utöver te, odlar dom kaffe och frukter som torkas.  Torkade frukter i burkarna, bra alternativ till godis.

Detta ståtliga tempel fanns på ett berg ovanför den kinesiska byn.

Otroligt vacker utsikt ifrån tempel. Vi är ca 1.400 meter över havet.

Här nedanför kan ni se den kinesiska byn, där vi stannade och åt, fler byar kunde vi se häruppe ifrån.

Utanför templet satt några bergskvinnor och sålde sin fina slöjd.

Här åt vi mat alla fyra.

Här är odlingar som ännu inte blivit gröna.

Vi tackar denna duktiga chaufför som tog oss på slingrande vägar, ibland blev det en riktig utmaning för bilen.

Av Britt-Marie E - 10 februari 2013 09:12

Tillsammans med en guide och chaufför åkte vi norrut från Chiang Rai, första stoppet Black House, en konstnärs skapande. Det var som ett slags museum i en stor park.

Detta ormskinn är minst 10 meter långt.

Verkar som han har varit i Norden, detta ser ut som en domarring från Vikingatiden.

I dom runda vita husen fanns det här, här ett krokodilskinn.

Oj, vi ska senare ta reda på vart han har varit, kanske i Sverige?

Lite av varje att titta och känna på.

Av Britt-Marie E - 8 februari 2013 06:51

Igår gjorde vi en heldagsresa till Chiang Saen som ni ser överst på kartan, här befinner vi oss så nära Laos-gränsen att vi kan se Laos på andra sidan Mekongfloden.  Vi tog en lokalbuss dit ca 6 mil (15 kr var). Kul att ta del av deras sätt att resa. Resan tog ungefär 1½ timme. Vi åkte förbi vackra bergssluttningar och risodlingar, det är verkligen grönt och frodigt häruppe.

Här är vi på väg att stiga på lokalbussen, allt står på Thai så man får fråga noga och ha tillit.

Busschauffören har många lyckoblommor och annat pynt i bussen. Paket skickas längs sträckan med buss också så dom stannar ganska ofta.

Här flaggar stolt Thaiflaggan, det ni ser på andra sidan Mekongfloden är Laos.

Livlig båttrafik, ibland flaggades det med Laos-flaggan.

Här går vi 400 trappsteg och ca 3 km från byn upp till ett tempel och utsiktspunkt.

Fin utsikt, här ser ni Laos på andra sidan.

Små lastbilar utan motorhuv körde iväg sin skörd. Efter att jag tagit kortet vinkade de glatt.

En härlig dag att strosa runt, vill också berätta att bussen blev stoppad av polisen, både dit och hem, turisterna brydde dom sig inte om men Thaimän fick visa legitimation och ibland sökte dom igenom ryggsäckarna för här har det nog varit problem med Opium-smuggling.

Ha det gott till nästa äventyr som blir i morgon då vi far upp i bergen, nära Burmagränsen.

Av Britt-Marie E - 6 februari 2013 10:11

Vid frukosten på hotellet kom det ett par som skulle äta. De hade en liten vild fågel med sig som vad skadad och inte kunde flyga. De berättade att dom haft den hos sig ett par år. Den var så pigg och söt. Dom berättade också att denna lilla fågel gör dom så lyckliga, vi gör fågeln lycklig, och fågeln gör oss lycklig. Härligt!!!!

Av Britt-Marie E - 6 februari 2013 09:33

Vi tog lokalbussen ca 1 mil till det Vita Templet kostnad, 4 kr var.

Detta fantastiska tempel!!!!   Har aldrig upplevt något mer vackert än detta Tempel. Det är fullt med spegelbitar som glimmar i solen. Det är så vitt att man har svårt att titta på det utan solglasögon. Massor av Thailändare, Munkar och Nunnor besöker detta tempel.

Fantastiska detaljer som kan kanske inte kan se just här, men helheten är otroligt fin.

Munkarnas fina oranga färg, en fin kontrast.

Denna bild som finns längst fram inne i templet är enorm. Vi har köpt en bild som vi fotograferat av för att visa denna fina Buddha-figur.

Här sitter hantverkaren och skär ut små spegelbitar för hand.

Så här kan resultatet bli.

Härliga möten. Dessa munkar ville fotografera Ulf mellan sig, (första gången vi ser en skäggig munk) då passade jag också på att ta ett kort.

Här hänger jag 5 hjärtan med namn på mina nära och kära, hjärtan som betyder Lycka i Livet.

Dom är så tama så man kan klappa dom på huvudet, men jag tror också att dom är hungriga.

Ulf fick låna en nappflaska full med mat som han gav dom, det slurpades värre och kivades om vem som skulle få.

Av Britt-Marie E - 5 februari 2013 11:47

Denna underbara klocka är gjord av samma skapare som  skapat Vita Templet. Helt unikt, 7, 8, 9 på kvällen spelar och sjunger det ur klockan, samtidigt som den byter färger, visar här några av färgerna. Denna klocka finns i en rondell mitt i staden.

Av Britt-Marie E - 3 februari 2013 08:20

Den efterlängtade Blomsterfestivalen är här!!!

Vi gick till parken dagen före, där dom smyckat med massor av blommor. Här kan invånarna köpa träd och blommor,

Dessa sötingar var väldigt tama, det enda dom var rädda för var kamerablixtarna, så vi fick hålla kameran lite på sidan.

Wow, nu sitter vi vid gatan och njuter. Vi har väntat i två timmar innan dom kom. Här i Thailand är inte tiden så viktig.

Ögonen håller på att ramla ur Britt Marie,när hon får ta del av så mycket vackra blommor.

Här lite i detalj hur fantastiska vagnarna är på nära håll.

Dom är så söta, glada, stolta och vackra. 2½ timme tog tåget och man tröttnar aldrig på att se det vackra, det som vi inte tog kort på var att varje del hade en härlig skolorkester.

Av Britt-Marie E - 3 februari 2013 08:09

En kväll gick åskan över i närheten där vi bor, det blixtrade, blåste och regnade förskräckligt. Elen var borta i två timmar, som tur är hade vi en ficklampa med oss så vi såg någonting.

Så här såg det ut vid vårat fina tempel som fins bara någon minut från hotellet. Två stora träd hade kraschat.

Här jobbar dom gemensamt för att ta bort den ena stubben som var jättestor och tung. Fantastiskt! Efter två dagar såg man ingenting av förödelsen.