Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Britt-Marie E - 3 februari 2013 07:16

Det finns många olika slags hantverk, vi har upptäckt att det mesta gör dom för hand. Många är väldigt unga när dom börjar att jobba.

Denna unga flicka blandar och bearbetar en slags kalkmassa som sedan en konstnär tar över.

Här formar han och sätter fast massan på Temlet. Som ni ser är det skissat innan. Det blir väldigt snyggt när det blir färdigt.

Så här kan det se ut när det klart och förgyllt.

Så här fint kan dom skapa i terrakotta.

Massor av olika figurer, här en rolig elefant. Vi ser dessa figerer på många av husen.

Här sitter han och skapar för hand, dom är otroligt konstnärliga och tålmodiga, dom kan sitta i timmar med samma produkt. Detta är bara ett axplock av det dom skapar.

Av Britt-Marie E - 2 februari 2013 08:38

Här är lite vardagsbilder från Chiang Mai. Livet flödar här med olika aktiviteter varje dag.

Gick till frissan och klippte mig, Dom är trevliga och försiktiga, kanske hon klippte lite för lite, det är inte lätt när dom inte kan engelska.

Här lagas det grönsaksomelette till Ulf, lätt och gott att bara ta någonting på gatan. Kostnad 4 kr. Billigt att leva här.

Mycket grillas på spett, korv är väldigt populart här, vet ej vad det vita är har ej vågat pröva.

En glad sömmerska lagade Ulfs skjorta för 9 kr, proffsigt gjort.

En munk hade lektioner för skolbarnen, men skojade också vilt, de skrattde så dom tjöt. Kul att ta del av, skorna utanför stod så snyggt uppradade, det är ordning på barnen här.

s

Dom slutar oftast 17.00 i skolan och då köper dom någon mat på gatan, godis ser vi inte mycket av, men chipsliknande finns det mycket av. Dom lagar nog inte så mycket mat i hemmen utan köper vid gatorna för billigt.

Det används fortfarande sådana här cyklar, både i taxisammanhang och i familjen. Ulf tittar nyfiket på.

På Sundaymarket är det mycket uppträdande av barn och handikappade som får en slant. Denna flicka rullar rockring duktigt och bakom sitter en blind som sjunger och spelar.

Massor som ger fotmassage och Thaimassage, som ni ser är det mycket Thailändare som utnyttjar detta.

Dessa söta flickor skulle uppträda på scenen, dom verkar ha gott självförtroende, vill verkligen visa upp sig.

Våran favoritpannkakakock, hon är så glad och gullig, gör fantastiskt goda pannkakor.

Av Britt-Marie E - 2 februari 2013 08:03

En dag åkte vi till Universitetsparken, det är både vackert där och roligt att prata med ungdomarna, det märks att dom som går här har det bättre ställt. Ligger vid en vacker sjö.

Vi strosade här runt sjön och njöt i fulla drag.

Med Bourgan Villea i förgrunden blev det här en vackerr bild mot berget.

Ett vackert brudpar fotograferade sig med sjön i bakgrunden, de blev så glada att vi också tog kort på dom och önskade dom välgång.

Denna fågel har fjädrar mer än 30 cm från kroppen som hänger i trådar. Det var riktigt tjusigt när dom flög omkring.  Det syns hur dom hänger under grenen.

Av Britt-Marie E - 1 februari 2013 10:34

En hel dag strosade vi i denna underbara park, den är till för utbildning av Thailändarna, massor av länder visar upp vad dom har att erbjuda. Fantastiskt vackra blommor överallt. Det ligger ca 2 mil utanför Chiang Mai. Vi tog en Songthaew dit.

Vid ingången stod dom här söta barnen.

Orchideer i massor överallt i alla dess färgen,

Näckrosor fanns det också massor av och även Lotusblommor.

Detta är från Indiens utställning.

Här är ingången till Kina som hade byggt ett tempel innanför ingången, pojken från Kina är stolt över sitt land.

Otroligt fin blomsterprakt överallt, Ulf står längre bort och fotograferar.

Ulf tyckte att statyerna var runda och goa en liten puss sitter inte i vägen.

Massor av Borguon Villea, ibland i bonsaistuk, väldigt vackert.

En skön näckros till att beundra.

Kungens paviljong. Kungen står bakom detta stora projekt.

Bhutans skapelse, jag står på en bro, vackert arbete.

Kungens paviljong från ett annat håll.

Det var en givande dag, inte mycket turister som hittar det här stället. Man hade kunnat strosa här en dag till. Vilket arbete dom lägger ner för att göra det vackert.

Av Britt-Marie E - 25 januari 2013 11:04

I onsdags startade vi 100-mila resan till Chiang Mai kl 8.00 Vi tog Songthaew till Rayong och därifrån buss ca 20 mil till Bankok,(vi tog en taxi mellan busstationen och järnvägsstation ca 1 mil, Bankok är stort)  väl framme vid ett-tiden bokade vi in natttåget till Chiang Mai som gick vid 18-tiden. Vi fick god tid på oss innan tåget gick. Vi hade tur som fick första klass sovvagn som betyder enkelt men eget rum, vi sov till och från under natten, ibland dunkade det kraftigt från rälsen. På morgonen stannade tåget, (orkade inte uppför ett berg) så det fick invänta ett extra lok som skjutsade på. Tåget bestod av 12 vagnar så det var långt. Väl framme och 4 timmar försenat anlände vi Chiang Mai station och tog en Songthaewe till hotellet. Skönt att vara framme !!!!! (Det är lätt att resa i Thailand, inga biljetter var köpta eller förbokade.)

På morgonen innan vi skulle fara satt en fågel utanför dörren och lät som en koltrast.

Busstationen i Rayong, vi åkte med en liten minibuss, men dom fungerar som vanliga bussar och stannar på vissa stationer, vi var ca 10 st i bussen.

Tågstationen är jättestor med massor av folk som ska till olika delar i landet, här var massor av skolungdomar som satt och väntade på golvet, Här åt vi och strosade runt några timmar i väntan på tåget.

Ulf gottade sig i alla tåg som kom och gick, en del är fräscha och andra förskräckliga.

Flickorna i Thailand kan också utbilda sig till militärer, här väntade massor på sitt tåg.

Åh, äntligen har vårat tåg kommit in, vid 17-tiden kunde vi stiga på och installera oss.

Här kopplar vi av med varsin bok och orangejuice gott!!!!

Vårat hotell det som vi bodde på förra året, är lugnt, och omgivet av fina träd.

Ett härligt återseende vid det stora templet, blir lika hänförd varje gång, över hur vackert det är.

Dom unga munkarna lär sig att hålla rent, det blir mycket lek med skum.

Visdomsord sitter på träden i tempelparken.

Dessa munkar är gjorda av vax, man bara väntade på att dom skulle röra på sig så verkliga såg dom ut.

Vacka Buddhastatyer finns överallt, det finns tempel överallt här i den gamla delen av Chiang Mai där vi bor.

Dessa fina drakar vaktar templen. En grön jadeknapp att gnugga på för att få lycka.  Nu väntas nya äventyr, vi stannar kvar här och gör korta turer till nästa måndag, sedan åker vi mer norrut. Tack för att ni tar del av våran resa! På återseende!!!

Av Britt-Marie E - 21 januari 2013 03:24

Här kommer fler bilder från Mae Ramphung, se text under bilderna.

På helgerna kommer det busslaster med ungdomar, dom vill gärna att vi ska vara med när dom tar kort, så vi passade också på med vår kamera.

Här skojar Ulf med dom, dom vågar inte gå så nära honom.

På fredagskvällen mötte vi ett glatt gäng lite äldre ungdomar, dom ville vi skulle vara med dom på kvällen men det var vi lite för blyga för, hade säkert blivit jätteroligt, vi tog kort tillsammans, ser ni bubblorna på kortet s k orber.

Nästan allt säljs från moppar. Här kommer badleksakerna.

En munkskola för unga pojkar, dom ville gärna prata med oss på engelska, det är 160 barn på denna skola. De läser Matte, Fysik, Engelska, Thai och Buddism.

Munken som följde oss upp till templet på berget. Han är nog lärare för barnen. Han tog en massa kort på oss med vår kamera.

Framför mammabuddan. Han talade om för oss hur vi skulle sitta med benen.

En kvinna var här och städade medans vi var häruppe. Munken var tvungen att gå ner för meditationen började kl 11. Vi var kvar och hjälpte henne smycka Mammabuddhan.

Mammabuddan som ser ut över havet. Vi hängde fina blomband på händerna. Det var en fantastisk utsikt över havet häruppe. När vi satt däruppe kom det några munkpojkar och räckte fram mat till oss. När vi sen gick ner, gick vi in på expeditionen och gav en slant. När vi sen gick hemåt kom det en liten munk och sträckte blygt fram två påsar med thaigodis.

Nu har vi fått härliga upplevelser Vi söker upp det verkliga livet här och får en fantastisk respons. Vackra träd och blommor finns överallt.

Ett besök hos min Facebook vän.  Edel och Leif bor här från oktober till mars. De har byggt en underbart hus till sig själva och ett litet hus på tomten till en fattig Thaiman som ser till huset medans dom är i Sverige och även har stått för utbyggnader i huset.

Av Britt-Marie E - 18 januari 2013 07:39

Med stora resväskan och ett antal ryggsäckar tog vi en Songthaew en slags bil med flak och tak som fungerar som buss. Vi åkte 3 mil längs stranden. Denna strand är ännu mer thailändsk än den förra, men det finns 4 höghus som har lägenheter som hyrs ut eller säljs. Annars är det enkla boenden nära stranden. Thailändarna älskar kareoke så det låter förskräckligt ibland, vi har bytt till ett ställe som är lugnare. Annars är det fint, vi har mött dom vi åkte hit från Bankok med, vi bor intill varandra just nu.

En glad familj mötte oss på stranden och ville vinka till Sverige och säga Hello!!!!!!!

Samling i solnedången, massor av Thailändare kommer på kvällen. Roligt att strosa här.

Här en annan bild mitt på dagen.

Längst bort skymtar ni vårat första hotell här, med balkong mot havet.

I närheten finns en skola för munkar, dom kommer varje morgon och tar emot mat. Detta är taget utanför vårat hotell.

Fin spindel var också inhyst på vårt hotell. CA 15 CM.

Vi tog en tur med Songthaew till Rayong, närmaste stad.

Gatubild i Rayong.

Väl framme tog vi våran första  Mango-Smothie. Mums.

Efter tre dagar flyttade vi till ett lugnare ställe som ligger lite längre in från gatan.

Mycket skönare ställe, grönt och lummigt och framför allt tystare.

Elefantungen kommer varje kväll och tigger mat, jättesöt med fantastiskt mjuka fötter.

Fiskarna säljer sin fisk längs med gatan, man kan få mat tillagat. Krabba, räkor, fisk, dolksvanssopa (det tror jag inte vi vågar prova.

Krabban är väldigt vacker, färgglad.

Detta är dolksvansvar, en avlägsen släkting till trilobit.

Av Britt-Marie E - 18 januari 2013 07:18

Några bilder från förra beachen.

Sista gången vi gick upp till templet på höjden mötte vi en munk som satt på gungan vi brukade sitta på, jag kom lite efter då frågade han Ulf om jag sov idag.

Sen kom nästa munk som satte sig bredvid Ulf och ville att han skulle knäppa upp skjortan och visa hur stor mage han hade, när han inte gjorde det drog munken upp och visade sin stora mage, dom är skojfriska, han skrattade så magen kluckade.

Denna söta, blyga thailändska kom fram till mig ch tyckte att jag var beutiful, kunde inte låta bli att ta ett kort på oss båda.

Vi fick härlig omelett med grönsaker i varje morgon av henne.